Koolhydraten – wat brengt de dieettip?

Dieeten

Deze dieettip ken je vast wel: als je ’s avonds koolhydraten eet, kun je niet afvallen. Maar is dat ook waar? We vertellen je wat er achter de theorie zit om ’s avonds geen koolhydraten te eten.

Waarom we ’s avonds geen koolhydraten moeten eten

Bijna iedereen kent deze theorie: Als je ’s avonds veel koolhydraten eet, rem je vetverlies en kun je niet afvallen. Dit komt omdat de koolhydraten die ’s avonds worden ingenomen, de bloedsuikerspiegel verhogen, waardoor ook de insulinespiegel stijgt. Hierdoor komt suiker vanuit het bloed de cellen binnen en wordt de vetafbraak belemmerd.

De nacht is het enige moment van de dag dat er geen energie aan het lichaam wordt geleverd in de vorm van voedsel. Daarom is dit het perfecte moment voor vetverlies, aangezien dit het moment is waarop vetreserves kunnen worden gebruikt. Volgens deze theorie wordt de afbraak echter belemmerd wanneer koolhydraten ’s avonds worden gegeten.

In deskundige kringen bestaat nog steeds onenigheid over de vraag of het echt helpt om af te vallen als je ’s avonds zonder koolhydraten moet.

Voor zover ik weet, zijn er geen sluitende onderzoeksresultaten voor deze theorie. Het is eerder zo dat de laatste maaltijd van de dag niet te laat mag zijn. De stofwisseling slaapt ’s nachts niet, maar maakt zogenaamde groeihormonen aan. En ze gebruiken veel energie om te regenereren. Dus als je ’s avonds laat iets eet, trekt je stofwisseling die energie aan, want dat is de gemakkelijkste manier. Als er niets circuleert, worden de vetreserves gebruikt.

Afvallen door ’s nachts koolhydraten te schrappen klinkt ongelooflijk verleidelijk. Hoewel de theorie niet bewezen is, werkt deze truc verrassend goed. En om de volgende redenen:

  • We eten het meest ’s avonds en eten vaak de verkeerde dingen.
  • Eiwitten vullen je beter aan dan koolhydraten.
  • Wie een energietekort aanhoudt (meer energie verbruikt dan binnenkrijgt) valt af.
  • Als de insulinespiegels gedurende een langere periode laag worden gehouden, neemt de vetverbranding toe.

Wanneer moeten we stoppen met het eten van koolhydraten? Het is niet de timing die het verschil maakt, het is de kwantiteit en kwaliteit van het eten. Wat dat betreft maken koolhydraten in de avond je niet per se dik, zoals ook studies aangeven. Wat je dik maakt, is de hoeveelheid en kwaliteit van koolhydraten, niet de tijd. Voor de meesten van ons is één kopje koffie in de ochtend zelfs voldoende. Als het opkomt, is er nog een broodje, tijdens de lunch is het een snelle trip naar de kantine en ’s avonds kun je eindelijk je voeten omhoog en een echt lekkere, warme maaltijd eten. Omdat je echter te moe bent van het werk om te koken, wordt de pizza of ovenschotel schoongemaakt door de bezorgservice. Er is ook een afterwork-biertje en/of een klein toetje … de perfecte avond. En hoewel je meer energie binnenkrijgt dan in een kerncentrale, val je lekker op de bank in slaap. Van een calorietekort kan geen sprake meer zijn.

Als je ’s avonds moedig koolhydraten opgeeft, en er zijn heerlijke koolhydraatarme recepten, kan dat jou natuurlijk niet gebeuren!

Maaltijdtiming, het juiste eten op het juiste moment

Hoewel timing kan helpen bij vetverlies, is de timing van maaltijden slechts één van de vele hulpmiddelen die u kunt gebruiken om uw dieet te optimaliseren. Door je maaltijden te timen, heb je een plan voor wat betreft je dieet, en dat is altijd een voordeel. Daarnaast helpt het timen van je maaltijden je om altijd voldoende koolhydraten, eiwitten en vetten binnen te krijgen en toch een calorietekort te behouden als je wilt afvallen.

Last but not least is het een verstandige overweging en maaltijdplan als koolhydraten en eiwitten op je menu staan, vooral na de training. Nog steeds makkelijk te eten in de avond Toch zit er een kern van waarheid achter de dieettip om koolhydraten in de avond te vermijden. Het zijn immers vaak voedingsmiddelen als brood, chocolade en tarwenoedels die ’s avonds gegeten worden.

Deze voedingsmiddelen zijn niet alleen rijk aan koolhydraten, maar vooral rijk aan slechte (d.w.z. enkelvoudige) koolhydraten. Deze enkelvoudige koolhydraten zorgen ervoor dat de bloedsuikerspiegel snel stijgt, waardoor er meer insuline wordt aangemaakt en dus eigenlijk de vetverbranding wordt geremd. En dat is behoorlijk ongunstig, vooral ’s nachts, wanneer de vetverbranding in volle gang zou kunnen zijn.

Daarnaast wordt het over het algemeen afgeraden om laat op de avond en voor het slapengaan grote hoeveelheden te eten – en niet alleen koolhydraten. De reden hiervoor is dat voeding het sympathische zenuwstelsel stimuleert. Dit deel van de groente

Het actieve zenuwstelsel is een soort alarmsysteem in het lichaam en zorgt ervoor dat het kan reageren op stress. In het geval van koolhydraten is het sympathische zenuwstelsel verantwoordelijk voor het vrijkomen van adrenaline en dus voor een verhoogde alertheid. Hierbij moet echter ook vermeld worden dat natuurlijk ieder mens anders reageert. Het is dus volkomen logisch om koolhydraten in de avond te vermijden als je de rest van de dag veel hebt gegeten. Zo slaap je beter en kun je ook nog eens vet verbranden terwijl je slaapt.

Koolhydraten – wat brengt de dieettip?
Schuiven naar boven